Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
In deze praktijkgerichte literatuurstudie gaan de auteurs op zoek naar educatieve aanpakken die de interesse, de motivatie, de nieuwsgierigheid en het zelfvertrouwen van meisjes en jongens (8 - 16 jaar) voor wetenschap, techniek en wiskunde aanwakkeren en die een blijvend effect hebben op hun leerprestaties. Het boek wil leraren wereldoriëntatie, wetenschappen, wiskunde en techniek inspireren bij hun onderwijspraktijk. De recentste wetenschappelijke inzichten op het gebied van wetenschappen-, wiskunde- en techniekonderwijs worden verrijkt met tal van praktijkvoorbeelden die bruikbaar zijn in de concrete klaspraktijk. De studie is ook bruikbaar voor directies, pedagogische begeleiders en onderwijsonderzoekers. Het boek behandelt vier kernvragen: - Wat wil je bereiken met wetenschaps-, wiskunde- en techniekonderwijs? - Hoe kun je wetenschap, wiskunde en techniekonderwijs vorm geven in de klas? - Welke invloed hebben persoonlijke kenmerken zoals gender, het prestatieniveau en de leerstijl van de leerling op de interesse en motivatie voor wetenschap, wiskunde en techniek? - Ten slotte: Wat is de rol van de leraar in dit alles?
Didactics of secundary education --- Didactics of technology --- literatuurstudie --- STEM (Science Technology Engineering Mathematics) --- onderwijsonderzoek --- Didactics of the technical, artistic and vocational education --- studiekeuze --- TSO (technisch secundair onderwijs) --- didactische werkvormen --- Research on teaching --- wetenschap --- Belgium --- Wiskunde ; didactiek --- Wetenschappen ; didactiek --- Education --- Curricula --- Science --- Study and teaching --- #PBIB:+105.43 --- didactiek --- wiskunde --- techniek --- wetenschappen --- 456.3 --- 476.1 --- Wetenschap --- Wiskunde --- wereldoriëntatie --- Basisonderwijs --- Techniek ; didactiek --- Techniek --- Wetenschappen --- Wereldoriëntatie --- Didactiek --- motivatie --- Technologische opvoeding --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Oriëntering : Studiekeuze --- Wiskunde - Informatiekunde - Technologische opvoeding --- Wereldoriëntatie; algemeen --- didactiek algemeen - wiskunde, informatiekunde, technologische opvoeding --- PXL-Central Office 2013 --- onderwijsontwikkeling --- onderwijsinnovatie --- Natuurwetenschappen --- Biologie --- Chemie --- Fysica --- Onderzoek Ahs --- Techniek (wetenschap) --- Onderzoek Arteveldehogeschool --- Grafische sector --- Onderzoek (wetenschap) --- Boys --- Girls --- Choice of study --- Technology --- Mathematics --- Book
Choose an application
Als scholen al rekening houden met verschillen tussen jongens en meisjes blijft men vaak hangen in beelden van stereotypering. Omdat het ontwikkelingsproces van jongeren meer inhoudt, vond in Vlaanderen een uitgebreid onderzoek plaats op vele vo-scholen naar de inter- (verschillen tussen J/M) en intraseksuele verschillen (verschillen binnen de groep J en M), maar ook naar de individuele genderidentiteit en -expressie bij jongeren van 14-18 jaar. Zo wil men niet alleen een beeld geven van genoemde verschillen, maar zocht men bijvoorbeeld ook naar de oorzaak waarom jongens meer kans maken op een niet-geslaagde schoolloopbaan. De vrij wetenschappelijk geschreven hoofdstukken bevatten naast de uitkomsten (veel cijfers, tabellen, schema's) ook korte, praktische aanbevelingen voor scholen en leerkrachten. Het (Vlaamse) taalgebruik is niet makkelijk, de inhoud wordt beschreven vanuit de schoolsituatie in Vlaanderen. Het thema is actueel en belangrijk, maar dit onderzoeksverslag richt zich toch vooral op studenten onderwijskunde, bestuurders en beleidsbepalers in plaats van op gebruik op vo-scholen zelf. © NBD Biblion
433.4 --- gender --- onderwijs --- Gender --- Jongensgedrag-meisjesgedrag --- meisjes --- jongens - meisjes --- Rollenpatronen ; onderwijs --- 657 Vrouwenemancipatie --- 742 Scholieren en studenten --- 484.8 --- 454.8 --- Rollenpatronen --- Sekseverschillen --- Meisjes en jongens --- 418.1 --- Differentiatie --- Roldoorbrekend onderwijs --- Psychologie der seksen en seksualiteit --- Didactics --- didactiek --- Sex --- Sociological aspects --- Seksuele rolpatronen bij kinderen --- Educational sociology --- PXL-Education 2016 --- didactische principes --- gedrag --- identiteitsontwikkeling --- stereotypen --- Diversiteit --- Onderwijs --- 1e graad secundair onderwijs --- Leraren --- Onderwijsstijlen --- Belgium --- Personality development --- leraren-leerling relatie --- 454 --- kunsteducatie --- genderstereotypen --- rolpatronen --- identiteit --- ontwikkeling --- Puberteit --- Didactiek (algemeen) --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Sekseverschil --- Leraar --- Onderwijsstijl --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport --- Boys --- Teachers --- Girls --- Education --- Secondary education --- Book
Choose an application
Dit boek werd gecoördineerd door het Jeugdonderzoeksplatform (JOP). Het omvat zowel bijdragen van onderzoekers binnen het JOP als bijdragen van externe onderzoekers. Onderzoekers uit diverse disciplines buigen zich over de genderverschillen in Vlaanderen op jeugdige leeftijd en de (de)constructie van gendergrenzen op vier domeinen: cultuur en vrijetijdsbesteding; onderwijs; politieke opvattingen en welzijn.Het boek richt zich tot beleidsmakers, onderzoekers en terreindeskundigen in de jeugdsector en de ruime diversiteitssector. Dankzij de diversiteit aan themas en de multidisciplinaire aanpak vindt in dit boek ieder zijn gading.
jongerencultuur --- gender --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Ethics of family. Ethics of sexuality --- ontwikkelingspsychologie --- Age group sociology --- Developmental psychology --- jeugd --- Flanders --- Belgium --- GENDERVERSCHILLEN -- 301.187 --- Identiteit en jongeren --- 305 --- Gender --- Identiteit --- Jongeren --- #SBIB:316.346H00 --- #SBIB:316.7C131 --- #SBIB:303H34 --- 316.4.052 --- 316.4.052 Integrerende processen. Sociale controle. Sociale sancties --- Integrerende processen. Sociale controle. Sociale sancties --- 159.91 --- Man-vrouw-studies, gender: algemeen --- Cultuursociologie: jeugdcultuur --- Kwalitatieve methoden: grondige gevallenstudie, casework, social work --- Gender identity --- Identity (Psychology) in adolescence --- Flanders (Belgium) --- Sociale ontwikkeling --- Vlaanderen --- Vrije tijd --- Sociale participatie --- Cultuurparticipatie --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Dansen --- Vrijetijdsbesteding --- Holebi's --- Onderwijs --- Secundair onderwijs --- Studiekeuze --- Hoger onderwijs --- Evaluatie --- Politiek --- Seksisme --- Maatschappelijk welzijn --- Geweld --- Onveiligheidsgevoel --- Psychopedagogie --- Welbevinden --- Sekseverschillen --- Jeugd --- #gsdbP --- Recreatie --- Holebi --- Sekseverschil --- Kleuter --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Maatschappij --- Film --- Sport --- Emigratie --- Patiënt --- Jongere --- Feminism --- Violence --- Transgender --- Homosexuality --- Youth --- Boys --- Girls --- Participation --- Political participation --- Psychological vulnerabilities --- Attitudes --- Secondary education --- Sexism --- Choice of study --- Safety --- Leisure --- Book --- Subcultures --- Sex differences --- Culture --- Dancing
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|